پنج گام اساسی به منظور توسعه بازاریابی محتوا

پنج گام اساسی به منظور توسعه بازاریابی محتوا

 


درصورتی که تاکنون استراتژی مشخصی برای بازاریابی محتوا اتخاذ نکرده اید، به طور حتم تکنیک مشتری ساز درجه یکی را از دست داده اید. در ادامه قصد داریم پنج گام اساسی به منظور توسعه بازاریابی محتوا را از نظر بگذرانیم. مشتریان جدید، کمپانی تان را شناسائی نمی کنند؟ سایتتان به میزان کافی مشتری ساز نیست؟ قصد دارید وضعیت وبسایت کمپانی تان را درون موتورهای جستجو بهبود دهید؟ سعی در شناسائی پروسه ای مشتری ساز براساس رفتارهای خریداران دارید؟ براساس آخرین تحقیقات صورت گرفته، یک سوم از مشتریان درطول سال ۲۰۱۳، از طریق بازاریابی داخلی و تهیه محتوا بدست آمده اند. بازاریابی داخلی عموما برمبنای تعدادی از تکنیک های بازاریابی آنلاین صورت می گیرد. هدف اصلی از فعالیت های بازاریابی داخلی، تهیه محتوای باکیفیت شامل کلمات کلیدی اصلی است که بتواند ترافیک ایجاد کند، خریداران هدف را به سمت سایت بکشاند و درنهایت مشتری ساز باشد. هدف نهائی نیز افزایش سطح ترافیک ورودی به سایت و ارتقاء رنکینگ صفحات درون موتورهای جستجو از قبیل Google به ازای کلمات کلیدی هدفگذاری شده است.

 

بازاریابی محتوا

 

بازاریابی محتوا عمدتا در راستای اصول اساسی بازاریابی داخلی حرکت می کند. به کمک بازاریابی داخلی می توان توسط مشتریان هدف که به دنبال محتوایی مشابه محتوای کسب و کار ما می گردند، بسیار راحت تر شناسائی شد. بازاریابی داخلی براساس برخی از تکنیک های بازاریابی آنلاین از قبیل بازاریابی محتوا، جستجوی اینترنتی و رسانه های اجتماعی دنبال می شود. در ادامه قصد داریم پنج گام اساسی به منظور توسعه استراتژی بازاریابی محتوا و روش های بهره گیری از مزایای بازاریابی داخلی را از نظر بگذرانیم.

۱) هدف اصلی خود را از بازاریابی محتوا مشخص کنید
ممکن است تصور کنید: “لازمه سخت کار کنیم و چند هدف مختلف رو دنبال کنیم!”؛ با این وجود در یکی از پژوهش های اخیر، بازاریابان عنوان کردند اساسی ترین چالش پیش رو، “تعداد بیش از حد اولویت ها و کمبود محسوس منابع” است. کلید موفقیت در روابط بازاریابی، تمرکز و توجه کافی است. یکی از نخستین گام ها بدین منظور، تعیین اهداف اصلی بازاریابی محتوا و نقاط کلیدی مستلزم تمرکز است. بازاریابی محتوا می تواند تکنیک مشتری سازی باشد و مشتریان هدف را به بهترین نحو به سمت سایت بکشاند. برخی از این اهداف عبارتنداز:

  • ایجاد ترافیک بیشتر برای وب سایت

  • تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری

  • متقاعد کردن مشتریان سردرگم و کمک به آنها درخصوص تصمیم گیری

  • ارائه اطلاعات ارزشمند به منظور حفظ مشتریان فعلی و ادامه فعالیت های بازاریابی و فروش

  • ایجاد ابزاری به منظور گردآوری محتوای مشتری ساز که بتواند در همایش ها و نشست های گوناگون، با اهداف مختلف مورد استفاده قرار گیرد

تعیین نقاط اصلی تمرکز در بازاریابی محتوا و نیز گام نخست پروسه، مستلزم برگزیدن یک هدف واضح و مشخص است.

۲) تعیین استراتژی محتوا براساس تحلیل کلمات کلیدی
محتوای فعلی صفحات وب را تحلیل کنید تا مشخص شود کاربران به کدام تاپیک ها علاقه بیشتری دارند؛ پس از آن می توانید درخت کلمات کلیدی را برای خود رسم کنید تا اصلی ترین کلمات کلیدی که بیشترین ترافیک را به دنبال دارند معین شوند. درصورتی که ابزار تحلیل کلمات کلیدی که بتواند بهترین عبارات را برای توسعه محتوا مشخص کند، در اختیار ندارید، بهتر است از ابزار دوستانتان استفاده کنید.
تعیین تاپیک های اساسی که مستلزم تمرکز و توجه بیشتری باشند، معمولا به این سادگی ها نیست. انتخاب پروسه های تحلیلی تر عموما منجر به تعیین رویکردهای موثرتر می شود. فاکتورهای اصلی به منظور تعیین استراتژی محتوا عبارتند از بررسی حجم جستجوی ماهانه کلمات کلیدی خاص، سطح دشواری کسب رنکینگ مناسب به ازای کلمات کلیدی موردنظر و میزان دردسترس بودن محتوا برای آن دست از عبارات کلیدی. نقطه تقابل علم و هنر نیز دقیقا همین جاست. مهم ترین هدف پس از تعیین اصلی ترین کلمات کلیدی، توسعه محتوا در زمینه آن کلمات است. چنین محتوایی می تواند در قالب مقالات وبلاگ، فایل های ویدئویی، نظرسنجی های اینترنتی، صفحات وب، اینفوگرافیک، eBook و … آماده شود. لازم است درون محتوا به میزان کافی گزینه های تشویق کاربران به اقدام عملی قرار دهید.

۳) بررسی کنید چگونه می توانید به کمک بازاریابی محتوا، از فعالیت های خود درون رسانه های اجتماعی پشتیبانی کنید
بسیاری از بازاریابان به صورت پیوسته به دنبال موضوعاتی می گردند تا بتوانند درون رسانه های اجتماعی پیام رسانی کنند. استفاده از این محتوا درون رسانه های اجتماعی می تواند منجر به نتیجه دهی تلاش ها و گسترش روابط مشتری و کسب و کار شود. از سوی دیگر تلفیق بازاریابی موتورهای جستجو و رسانه های اجتماعی می تواند منجر به دیده شدن هرچه بیشتر مجموعه توسط کاربران هدف شود. بهره گیری از بازاریابی محتوا درون فعالیت های بازاریابی رسانه های اجتماعی می تواند چنین فعالیت هایی را به تکنیک هایی درجه یک و مشتری ساز بدل کند.

۴) نقاط کلیدی ارتباط را که در آن استراتژی های بازاریابی محتوا می توانند براساس رفتارهای سابق مشتریان هدف توسعه داده شوند، مشخص کنید
با مشخص شدن پروسه انتخابی، می توان نتایج تحلیل ها را به منظور تعیین مناسب ترین شیوه جذب مشتریان هدف به کار گرفت. این دست از رویکردهای رفتارمحور، می توانند مجرای مشخصی ایجاد کنند که براساس آن بتوان پیشینه رفتارهای خرید هر فرد را معیار قرار داد. اعمال سابقه رفتاری افراد بر تعاملات پیش رو می تواند موجب بهبود تاثیر این دست از تکنیک های مشتری ساز شود.

۵) ارزیابی اقدامات بازاریابی داخلی
مساله قابل توجه این است که حوزه بازاریابی محتوا، روز به روز رقابتی تر می شود؛ از این رو لازمست بهترین مجموعه از اقدامات بازاریابی را دنبال کنید تا از سایر رقبا عقب نمانید. به علاوه در موارد زیر از کارشناسان خبره سایت کمک بخواهید:

  • برآورد وضعیت فعالیت های جاری بازاریابی داخلی و بازاریابی محتوا

  • بررسی کمّی و کیفی اهداف اصلی به منظور مشتری سازی و حفظ مشتریان فعلی

  • بررسی نحوه پشتیبانی بازاریابی محتوا از فعالیت های فروش و چگونگی تلفیق آنها با یکدیگر

  • ارزیابی مهم ترین کلمات کلیدی که موجب توفیق بازاریابی داخلی می شوند

  • تعیین نقاط تلفیق بازاریابی داخلی و خارجی

یکی از بهترین جنبه های بازاریابی داخلی اینست که می توان در هر لحظه اطلاعات جدیدی کسب کرد. همزمان با بررسی محتوا توسط کاربران، می توان بازخوردهای بدست آمده را به منظور تعامل سازنده تر در آینده مورد استفاده قرار داد. بازاریابی داخلی به عنوان رویکردی تضمینی جهت افزایش سطح ترافیک و تعداد مشتریان هدف مورد تائید قرار گرفته است. براساس پژوهش های اخیر، کمپانی هایی که در طول ماه درون وبلاگ خود ۲۰ پست منتشر می کنند، نسبت به رقبای خود با ۴ پست یا کمتر، تا پنج برابر بیشتر ترافیک جذب می کنند. در تجربه اخیر نیز شاهد افزایش ده برابری ترافیک ورودی به سایت در عرض ۹۰ روز بودیم؛ بدین ترتیب هریک از بازاریابان با حفظ پشتکار و تعهد کاری بالا، می توانند با اتکاء به این دست از تکنیک های مشتری ساز، در عرض ۹۰ روز به نتایج دلخواه خود دست یابند.