چگونه مشتریان بیشتری برای سایت خود جذب کنیم

با اجرای چند راهکار ساده ، مشتریان بیشتری برای سایت خود جذب کنیم

 

صفحات ورودی سایت به طور حتم یکی از ارکان اساسی آن را تشکیل می دهند و در موفقیت کسب و کار نقشی حیاتی ایفا می کنند؛ در این میان می بایست بیش از طراحی تاثیرگذار چنین صفحاتی، بر روی عملکرد صحیح آن ها متمرکز باشیم. علّت نیز کاملا روشن است؛ صفحات ورودی، نخستین صفحاتی هستند که در برابر دیدگان کاربر قرار می گیرند؛ بنابراین چنانچه کاملا تاثیرگذار باشند، می توانند بازدیدکنندگان را به محتوای سایت علاقمند کنند. از این رو در ادامه قصد داریم چند راهکار اساسی را به منظور تست صفحات ورودی سایت از نظر بگذرانیم.

 

landig-page

 

چرا لازم است به بهینه سازی صفحات ورودی سایت توجه ویژه ای داشته باشیم؟
صفحات ورودی در مشتری سازی برای کسب و کار، نقشی حیاتی ایفا می کنند. چنین صفحاتی که صفحه فروش نیز نامیده می شوند، از سه المان کلیدی طراحی جذاب، کپی تاثیرگذار و بهینه سازی اصولی تشکیل می شوند. به منظور ایجاد هماهنگی میان این سه مولفه لازم است صفحات ورودی را به صورت اساسی بهینه سازی کنیم.
پروسه بهینه سازی صفحات ورودی، عموما با بررسی آمار و اطلاعات صفحه از طریق نرم افزار تحلیلگر گوگل آغاز می شود؛ در این پروسه می توان المان های مختلف صفحه از قبیل طراحی و یا محتوای آن را تغییر داد و بررسی کرد آیا کوچکترین پیشرفتی در وضعیت آمار صفحه به وجود آمده است یا خیر. با اجرای پروتکل های مطرح شده می توان صفحات ورودی سایت را به شکل بسیار ساده تری تست کرد.
به طور حتم بهبود نرخ تبدیل(Conversion Rate ) صفحات ورودی موضوعی نیست که یک شبه اتفاق بیفتد. به منظور بهبود وضعیت مشتری سازی از طریق صفحات ورودی، لازم است فعالیت های مشخصی را دنبال کنید. صرفنظر از نوع کسب و کار، بهتر است در همه حال صفحات ورودی سایت را بهینه نگاه دارید تا توجه مشتریان به بهترین نحو به محتوای گردآوری شده جمع شود. اجرای تست های متعدد بر روی صفحات ورودی تنها درصورتی نتیجه بخش است که مجموعه استانداردی از پروتکل ها را سرلوحه کار خود قرار داده باشید. راهکارهای اساسی برای تست صفحات ورودی سایت عبارتند از:

راهکار شماره ۱: تست تیتر صفحه
در یکی از پژوهش های اخیر مشخص شد از هر ۱۰ کاربر، ۲ نفر تنها درصورتی مقاله را مطالعه می کنند که تیتر آن را جذاب تشخیص دهند. بنابراین بهتر است به هنگام تست صفحات ورودی سایت، مطمئن شوید تیتر صفحه به میزان کافی تاثیرگذار است و می تواند محتوای صفحه را به خوبی منعکس کند. بهتر است تیتر صفحه نسبتا مختصر و مفید باقی بماند و با پیشنهادی که درون محتوای سایت به مشتریان ارائه شده است مطابقت داشته باشد؛ حتی می توانید تیتر را به صورت سوالی مطرح کنید، مثلا بپرسید: ”آیا مایلید با سرمایه کمتر، مشتریان بیشتری جذب کسب و کارتان کنید؟“

 

 
landing-page2

 

راهکار شماره ۲: تعداد فیلدهای موجود در فرم جذب مشتریان را کاهش دهید
فرم جذب مشتریان درون هریک از صفحات ورودی، یکی از ساده ترین ابزارها به منظور افزایش نرخ تبدیل است. عموما هرچه از کاربران سوالات بیشتری بپرسید، نرخ تبدیل با احتمال بیشتری کاهش می یابد. بنابراین به هنگام تست صفحات ورودی سایت، بهتر است فیلدهای غیرضروری را از فرم دریافت اطلاعات حذف کنید. در این صورت چنانچه کاربر تمایل چندانی به پر کردن فرم نداشته باشد، ممکن است با مشاهده تعداد اندک فیلدها وسوسه شود تا اطلاعاتش را وارد کند.

 

Landing-Pages3

 

راهکار شماره ۳: اندازه، رنگ و شکل دکمه ها را تست کنید
درصورتی که درون صفحه ورودی سایت تعداد زیادی دکمه دارید، لازم است اندازه، رنگ و شکل هریک را به دقت بررسی کنید. بسیاری از کاربران عموما به دلیل جذابیت های بصری طراحی و دکمه های جالب توجه تعبیه شده درون صفحات ورودی، به کلّ سایت علاقمند می شوند.

 
 
Landing-Pages4
 
  • رنگ: بهتر است رنگ دکمه با رنگ سایر المان های سایت در تضاد باشد؛ بدین ترتیب کاربران دکمه ها را با المان های دیگر اشتباه نمی گیرند. به کمک ابزارهای موجود در سطح وب هم می توانید رنگ متضاد با رنگ دلخواه خود را تشخیص دهید.
  • شکل: بهتر است در انتخاب قالب دکمه ها، از اشکال ترکیبی استفاده کنید؛ به عنوان مثال ازآنجاکه مغز انسان گوشه های خمیده دکمه ها را به سادگی تشخیص می دهد، شاید بهتر باشد از اشکال هندسی با گوشه های خمیده استفاده کنید. تحت هیچ شرایطی از اشکال دارای گوشه های تیز استفاده نکنید، زیرا بر روی کاربران اثر نامطلوبی به جای می گذارد.
  • اندازه: انتخاب اندازه دکمه ها نیز گام موثری در افزایش نرخ تبدیل صفحات به شمار می رود. از این رو بهتر است اندازه دکمه ها را به نحوی تنظیم کنید که چشم کاربران را آزار ندهد. در حالت کلّی دکمه های بزرگتر تاثیر بهتری به همراه دارند.

راهکار شماره ۴: ضمانت نامه های گوناگون و گواهینامه های اعتبار را در مکان مناسبی تعبیه کنید
درصورتی که سایتتان در حوزه خرید و فروش اینترنتی فعالیت دارد، اجرای این تست جزء مراحل اساسی خواهد بود. مشتریان همواره به دنبال فروشگاه های اینترنتی معتبر می گردند، از این رو قرار دادن ضمانت نامه های تضمین کیفیت و گواهینامه های اعتبار در صفحه ورودی سایت می تواند شانس مجموعه را برای جذب مشتری دوچندان کند؛ بدین ترتیب احتمال بسیار بیشتری وجود خواهد داشت که بازدیدکنندگان معمولی سایت به مشتریان دست به نقد آن تبدیل شوند.

 
بهتر است به هنگام تعبیه چنین المان هایی در صفحات ورودی، چند نکته زیر را مدنظر داشته باشید:
  • المان های موردنظر را نزدیک به دکمه سفارش یا عضویت قرار دهید.
  • گواهینامه های اعتبار را در هدر سایت نیز تعبیه کنید.
  • المان ها را به نحوی تنظیم کنید که کاربران بتوانند با کلیک بر روی هریک، به سایت مربوطه وارد شوند و اعتبار کسب و کارتان را بسنجند.
  • در به کارگیری ضمانت نامه ها و گواهینامه های اعتبار زیاده روی نکنید، زیرا ممکن است به صورت ناخواسته تاثیر حقیقی آن ها را کمرنگ کنید.

سخن آخر
امیدوارم از مجموعه موارد مطرح شده، نکات ارزشمندی برداشت کرده باشید و بتوانید با پیروی از راهکارهای فوق موفقیت کسب و کار آنلاین خود را تضمین کنید.

 

 
لطفأ نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص بهتر و مفیدتر شدن مطالب و محتویات سایت از طریق بخش نظرات اعلام نمایید .