قوانین انتخاب نام دامنه مناسب برای وب سایت

قوانین انتخاب نام دامنه مناسب برای وب سایت

انتخاب نام دامنه مناسب برای وب سایت

 

هنگامی که شما به فکر راه اندازی کارو کسب اینترنتی جدید میباشید ، انتخاب نام دامنه اولین و مهم ترین گام میباشد. یک نام دامنه مناسب می تواند کمک زیادی در جلب مشتریان برای وب سایت شما باشد. یک نام دامنه منحصر بفرد می تواند کمک زیادی برای مردم در پیدا کردن یک وب سایت در سراسر جهان باشد. نام دامنه از دو بخش تشکیل می شود مثلا اگر آدرس وب سایت www.web-2.ir باشد web-2 قسمت اول نام دامنه است که نشان دهنده نام کسب و کار شما میباشد و بخش دوم ir. به عنوان پسوند دامنه شناخته می شود. و این دو بخش بسیار مهم میباشد که باید با دقت انتخاب شوند. بخش اول دامنه نشان دهنده هویت کسب و کار شما میباشد. و این نام باید کوتاه و به خاطر سپردن ان آسان باشد و بخش مهم بعدی نام دامنه پسوند دامنه میباشد و این بخش از نام دامنه نشان دهنده ماهیت یا محل کار شما میباشد.

امروز قصد داریم چند نکته اساسی برای انتخاب یک نام دامنه مناسب را برای شما عزیزان مطرح کنیم .

  • ۵ کلمه کلیدی مرتبط که بیشترین طوفان مغزی را ایجاد می‌کنند لیست کنید: در صورتی که به تازگی مشغول جستجو برای انتخاب بهترین نام دامنه شده‌اید، بهتر است ۵ کلمه کلیدی که ذهنتان را درگیر کرده‌اند و مقصودتان را به بهترین نحو توضیح می‌دهند لیست کنید؛ بعد از تهیه لیست، به عباراتتان پیشوند و پسوند اضافه کنید تا نام دامنه مناسبی به دست بیاید. مثلاً اگر حوزه کاری سایتتان به مسائل رهن و اجاره مرتبط است، می‌توانید روی کلماتی مانند “رهن، اجاره خانه، نرخ بهره، وضعیت اقتصاد، ارزش سند” مانور بدهید تا به بهترین عبارت ممکن برسید.
  • دامنه منحصربه‌فردی انتخاب کنید: در صورتی که نام دامنه سایتتان شبیه به آدرس سایت مشهور دیگری باشد، به احتمال زیاد با شکست روبرو می‌شود. بنابراین بهتر است از صورت جمع یا خط فاصله دار یا کلمات شبیه به نام‌های دامنه فعلی استفاده نکنید. بسیاری از پدر و مادرهای ۴۰ تا ۵۰ ساله برای دیدن تصاویر فرزندانشان در Flickr به اشتباه وارد Flicker.com می‌شوند. به نظرم بهتر است Flickr هرچه زودتر فکری به حال این حجم از ترافیک از دست رفته‌اش بکند.
  • نام دامنه ای انتخاب کنید که تایپش ساده باشد: در صورتی که نام دامنه آن قدر سخت یا طولانی باشد که لازم باشد کاربران برای تایپ صحیحش کاملاً دقت کنند، بخش اعظمی از ارزش بازاریابی و برند سازی کار از دست می‌رود. برخی از کارشناسان معتقدند بهتر است ترجیحاً داخل نام انتخابی از حروف نامأنوسی مثل q، z، x، c و p استفاده نکنیم
  • کلماتی انتخاب کنید که به راحتی به یاد بمانند: همان طور که می‌دانید حرف اول را در بازاریابی SERP(Search Engine Result Page) ها، به یادماندنی بودن نام دامنه می‌زند. در صورتی که نام دامنه آن قدر سخت باشد که به یاد کسی نماند، کاربران نمی‌توانند سایت را به دوستانشان پیشنهاد بدهند و این یعنی شکست حتمی!
  • تا حد ممکن نام کوتاه‌تری انتخاب کنید: عبارات کوتاه‌تر بسیار راحت‌تر به یاد می‌مانند و تایپشان هم ساده تر است (دو قانون قبل را به خاطر داشته باشید!) به علاوه URL هایی که شامل کلمات کوتاه‌تر هستند داخل لیست نتایج جستجو به صورت کامل نمایش داده می‌شوند و روی کارت‌های تبلیغاتی و سایر رسانه های آفلاین بسیار بهتر جای می‌گیرند.
  • در مخاطب توقع ایجاد کنید و به توقعش پاسخ بدهید: بهتر است نام دامنه ای انتخاب کنید که کاربران اولین بار با شنیدنش بتوانند بلافاصله نوع محتوای موجود در سایت را تشخیص بدهند. نام‌های دامنه ای مثل Hotmail.com، CareerBuilder.com، AutoTrader.com و WebMD.com نمونه های بسیار جالبی در این زمینه هستند. اما دامنه های نامتعارفی مثل Monster.com، Amazon.com و Zillow.com (که به شخصه واقعاً دوستشان دارم) برای معرفی برندشان زحمت بسیار بیشتری کشیدند.
  • نامی انتخاب نکنید که قانون کپی رایت را نقض کند: چنین اشتباهی زیاد اتفاق نمی‌افتد، ولی اگر اتفاق بیفتد می‌تواند دامنه و حتی کلّ کمپانی را به تباهی بکشاند. بنابراین بهتر است قبل از خرید سری به سایت copyright.gov بزنید تا مطمئن شوید کپی رایت را نقض نمی‌کنید.
  • برندتان را از طریق نام دامنه برای کاربران جا بیندازید: با انتخاب یک نام منحصربه‌فرد، می‌توانید از طریق دامنه سایت ارزش مضاعفی به دست بیاورید. برندها به تعدادی کلمه ساده محدود نمی‌شوند، در نتیجه واضح است که نام‌هایی مانند mortgageyourhome.com یا shoesandboots.com به اندازه عبارت‌هایی مثل bankrate.com یا lendingtree.com جذابیت ندارند. SEOmoz هم مثال خوبی است؛ عبارت SEO حوزه کاری را به خوبی مشخص می‌کند؛ در نتیجه کاربران می‌دانند باید توقع چه نوع محتوایی را داشته باشند؛ moz هم ارتباطمان را به وب و در عین حال رایگان و آزاد بودن و وجود انجمن مستقلی درون سایت را نشان می‌دهد.
  • از خط فاصله یا اعداد استفاده نکنید: وجود عدد یا خط فاصله داخل نام دامنه باعث می‌شود کاربران نتوانند آن را به صورت شفاهی به دوستانشان بگویند؛ تایپ و حفظ کردن چنین آدرس‌هایی هم معمولاً سخت است. پیشنهاد می‌کنم اعداد را به حروف ننویسید و از اعداد لاتین هم استفاده نکنید تا کاربران به اشتباه نیفتند و اذیت نشوند.
  • از سایر کمپانی‌ها یا هر چیزی که مد شد تقلید نکنید: نام‌های دامنه عجیب و غریب که از کلمات عمداً اشتباه تایپ شده (مثلاً مردسه به جای مدرسه) تشکیل شده‌اند و در بیشتر سایت‌های به سبک Web 2.0 به چشم می‌خورند، نام‌هایی با چندین و چند خط فاصله (در سایت‌های اوائل دهه ۲۰۰۰ که با سئو بهینه سازی شده بودند) یا صفت‌های کوتاه (مثل توپ دانلود) انتخاب‌های چندان مناسبی به نظر نمی‌رسند.
    به صورت کلّی بهتر است به هنگام انتخاب نام، به خاطر داشته باشید هر استراتژی که سایرین دنبال می‌کنند لزوماً بهترین و مطمئن‌ترین رویکرد نیست. در طول ۵۰ سال قبل رسم بر این بود که کمپانی‌ها پیشوندی مثل «آ. آ. آ» به ابتدای نام کمپانی‌شان اضافه می‌کردند تا در لیست تلفن جزء شماره های اول قرار بگیرند و بیشتر به چشم بیایند. اما از سال ۲۰۰۰ به بعد چند کمپانی موفق بوده‌اند که چنین اسمی انتخاب کرده باشند؟
  • از ابزارهای آژاکسی انتخاب نام دامنه استفاده کنید: به کمک وب سایت‌هایی مثل Domjax می‌توانید به راحتی متوجه شوید نام دامنه دلخواهتان قبلاً انتخاب شده یا خیر؛ به علاوه اینکه مجبور نیستید حتماً از همین ارائه کننده خریداری کنید، می‌توانید نام مورد نظرتان را انتخاب کنید و از سرویس‌های هر شرکت دیگری استفاده کنید.

 

 

  لطفأ نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص بهتر و مفیدتر شدن مطالب و محتویات سایت از طریق بخش نظرات اعلام نمایید .