یکشنبه, 27 فروردين 1396 22:28

ویژگیهای یک سایت خوب

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

یک سایت خوب باید دارای ویژگی هایی باشد که در این مقاله قصد داریم به طور مشروح به ذکر آنها بپردازیم. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و توسعه دنیای متن باز پیاده سازی یک سایت با استفاده از نرم افزارهای آماده و سیستم های مدیریت محتوای رایگان با اعتبار های جهانی کار چندان سختی نیست. شما با مطالعه و جستجو در اینترنت به راحتی میتوانید یک وب سایت را راه اندازی نمایید. اما آیا یک وب سایت خوب فقط با نصب یک سیستم مدیریت محتوا با یک قالب آماده و انتشار محتوا و تصاویر محقق می شود؟ خیر! یک وب سایت خوب باید بتوانید در دنیای مجازی با رقبای خود رقابت کند و طیف بیشتری از مخاطبین را به خود جذب نماید. با ما همراه باشید تا ویژگیهای یک سایت خوب را با هم بررسی نماییم:

 

 پرتال اينترنتي بايد نيازهاي مخاطبان را تشخيص دهد.

پرتال های موفق اینترنت، چه آن ها که هر ساله توسط جایزه بین المللی وب به نام webby awards اعلام می شوند و چه آن ها که در فهرست alexa قرار دارند و چه آن ها که پر مخاطب هستند و معروف، همه دارای ظرفیت ها و قابلیت هایی برای تشخیص نیازهای مخاطبان بالفعل و بالقوه خود هستند تا ضریب فعالیت ها را افزایش دهند. پرتالی که نتواند با طیف های مختلفی از کاربران خود ارتباط برقرار کند و اطلاعات آن را دریافت و دسته بندی کند، در نیاز سنجی کاربران با مشکلات رو به رو می شود و در دراز مدت، فرصت رقابت را در اختیار رقیبان قرار می دهد. نیاز سنجی متداول و مداوم، یکی از ابزارهای رقابتی در راه اندازی و مدیریت سایت های وب می باشد. نیازسنجی به ما کمک می کند تا متوجه شویم که کاربران از کدام بخش های پرتال بیشتر بازدید می کنند و موتورهای جست و جو بر اساس چه کلید واژه ها و روش هایی کاربران پراکنده را به سایت و صفحات مختلف آن راهنمایی می کنند. از طرفی دیگر، پرتال باید ابزارهای مختلفی برای دریافت نظرات و اطلاعات کاربران هدف و غیر هدف در اختیار داشته باشد تا برای ارتقای توان افزایی اثربخش خود برنامه های مدونی را شناسایی و در دستور کار قرار دهد. کاربران متخصص یا lead user که امروزه به عنوان بخش جدایی ناپذیر در مدیریت خلاقیت و نوآوری در خدمات به شمار می روند، نقش مهمی در ارتقای کاررایی سایت و کسب و کارهای انلاین دارند. همواره تلاش کنید تا با این کاربران در ارتباط باشید. کاربرانی که هفتگی به سایت و محتوای آن مراجعه می کنند، بهترین تبلیغ کنندگان برای کسب و کار شما هستند. بهترین رقبا، مشتریان شما هستند. چرا که بهترین منتقدان و صادق ترین آن ها هستند. چرا که از خدمات شما همواره استفاده می کنند. پس راه هایی برای تعامل با آن ها در اختیار داشته باشید و از فرصت های مختلفی برای تعامل دو سویه با آن ها استفاده کنند. فرم های آنلاین، بخش ارتباط آنلاین و ارتباط از طریق شبکه های اجتماعی، قابلیت هایی برای تعامل با کاربران و مخاطبان سایت می باشد که وب مسترها باید در دوران امروزی به آن کاملا اشراف و آگاهی داشته باشند. کم تر سایت موفقی در دنیا موجود است که مخاطبان نتوانند از طریق شبکه های اجتماعی، با مسئولان شرکتی و پرتالی در ارتباط نباشند. هر اندازه با مخاطبان بیش تر در ارتباط باشید، نیازهای آن را بهتر تشخیص داده و برای ارضای این نیاز بهتر تلاش خواهید کرد. همواره کاربران، می توانند راه حل های خوبی برای اجرای نیازهای اطلاعاتی و غیره خود را از طریق پرتال شما در اختیار بگذارند که توسط برنامه نویسان و طراحان پرتال عملی شود. فراموش نکنید که بخش نظر سنجی و کامنت هایی که مخاطبان سایت آمازون پای هر کتاب و محصول معرفی شده در این پرتال قرار می دهند، زمینه معرفی غیر مستقیم محتوای این پرتال را به میلیون ها مخاطب در دنیا فراهم می کند و از همه مهم تر متقاضیان بالقوه ای را بالفعل می کند. این همان راز تشخیص نیازهای مخاطبان در کسب و کار آنلاین می باشد.

 

پرتال اينترنتي بايد دامنه اي تک زبانه با پسوندي مرتبط داشته باشد.

این که شما فکر کنید با انتخاب دامنه ای که تلفیق فارسی و انگلیسی باشد، بتواند اثربخشی مطلوبی در معرفی دامنه به جامعه مختلفی از مخاطبان داخلی و خارجی داشته باشید، تصور نادرستی هست. دامنه بخشی از هویت یک سایت اینترنتی موفق می باشد. هر اندازه دامنه یک سایت ساده و دارای معنی باشد، موفقیت پرتال نیز به همان اندازه افزایش خواهد یافت. شما تصور کنید که دامنه ای برای یک سایت خبری با دید بین المللی ثبت شود به صورت Behtarinnews. آیا برای یک کاربر غیر فارسی زبان این دامنه معنی خواهد داشت؟ آیا می توان به برد بین المللی جنین دامنه ای در کوتاه مدت و حتی بلند مدت امیدوار بود؟ خیر. به دلیل آن که دامنه تلفیقی از کلمه فارسی behtarin و کلمه انگلیسی News هست. در حالی که کلمه بهترین، به صورت فارگلیسی درج شده است و این یک اشتباه رایج در میان دامنه های داخلی می باشد که نگاه فارگلیسی به ثبت دامنه دارند. در حالی که یک فرانسوی زبان یا یک اسپانیولی زبان، در نام گذاری دامنه خود هیچ گاه تلفیقی از نام اسپانیولی و ژاپنی ! را انتخاب نمی کند.  این که چرا ما این قدر غرب زده شده ایم خود جای تعجب دارد  بنابراین، تلاش کنید در نام گذاری دامنه، دامنه ای انتخاب شود که به فارسی یا انگلیسی یا هر زبان دیگری، معنی درستی بدهد و اگر تلفیقی هست، تلفیقی از یک زبان باشد نه چند زبان. قطعا کسی انتظار ندارد یک سایت خبری، پسوند biz داشته باشد. بنابراین انتخاب پسوند نیز در نام گذاری دامنه یک پرتال از جایگاه مهمی برخوردار است. نیاز نیست برای راه اندازی سایت های جدید در هر زمینه ای قرق نمی کند، پسوندهای مختلفی از آن را ثبت کرده و به دامنه اصلی لینک دهید. همه کسب و کارهای آنلاین را نباید در حد آمازون و گوگل در ابتدا نگاه کرد. اکنون که هزینه ثبت دامنه و تمدید آن افزایش قابل ملاحظه ای به دلیل افزایش نرخ ارز داشته است  تلاش کنید هزینه ها را کاهش دهید و اثربخش ترین راه حل را در دستور کار قرار دهید. فراموش نکیند در تجارت آنلاین و راه اندازی وب سایت، اولین قدم کاهش هزینه ها و ضرر نکردن و قدم بعدی، یافتن خلاقانه و هوشمندانه مخاطبان و کسب سود معقول در کوتاه مدت و بلند مدت است. قدم اول، همان ثبت دامنه مطلوب است.

 

 پرتال اينترنتي بايد چند زبانه باشد.

ما در دنيايي زندگي مي کنيم که اقلا شش زبان در دنيا، زبان هاي زنده و متداول است. زماني، زبان چيني را اصلا مردم نمي شناختند و علاقه اي هم به شناخت آن نداشتند. اما وقتي کسب و کار چيني و Made in China  دنيا رو به فزوني گذاشت، دنيا به اين نتيجه رسيد که براي ارتباط با يک و نيم ميليارد نفر، بد نيست که زبان چيني که کاربرد فزاينده اي در صنعت و کسب و کار دارد، يادبگيرد. اکنون، پرتال هاي معروف و مشهور و پر مخاطب خبري و خدماتي و غير خدماتي وب، نسخه اي به زبان چيني نيز در اختيار دارند. چين واقعيتي است در دنياي سنتي و حتي در دنياي ديجيتال. اگر کسب و کاري داريد که مخاطبانش، بدون مرز هستند و هر نقطه اي از جهان، مي تواند مخاطب شما باشد (مانند سايت هاي خبري، اطلاع رساني، معرفي محصول و امثالهم)، نسخه چيني براي پرتال شما مي تواند نقش برگ برنده را ايفا کند. پرتالي که فقط به زبان فارسي يا فقط به زبان انگليسي باشد، پرتالي خواهد بود که ميليون ها بيننده وب را از دست خواهد داد.  از دست دادن ميليون ها بيننده، يعني از دست دادن ميليون ها کليک و شانس کم درآمد زايي. امروزه چند زبانه بودن يک پرتال، از معمولي ترين انتظارهايي است که مخاطبان يک سايت، از آن دارند و اين، يک انتظار به جا مي باشد. هر پرتالي که به زبان انگليسي يا فرانسوي يا اسپانيولي يا حتي چيني راه اندازي شود، شانس مشاهده آسان آن توسط درصد قابل ملاحظه اي از جمعيت کره زمين وجود خواهد داشت. پس راه اندازي يک سايت بر اساس حداقل دو زبان، موضوعي است که بايد در دستور کار وب مستر پرتال هاي امروزي قرار بگيرد. نياز نيست کل سايت و صدها صفحه به زبان دوم ترجمه شود. گاهي اوقات، چند صفحه به زبان هاي اصلي، مي تواند فرصتي براي تعامل بهينه با مخاطبان مختلف باشد و آن ها را براي ارتباط و تعامل دو سويه با سايت ترغيب و تشويق کند. اين قضيه براي سايت هاي خدماتي و ارائه دهنده اطلاعات صنعتي و تجاري و آموزشي، بسيار مهم است.  افرادي که امروزه به امر طراحي و راه اندازي يک سايت يا وبلاگ روي مي آورند، بايد بدانند که با بيش از دو ميليارد مخاطب با سواد از 5 قاره جهان با زبان ها و تصورات مختلف رو به رو هستند و اين امر، وظيفه فعالان صنعت ديجيتال را سنگين مي کند. وقتي پرتالي به بيش از يک زبان راه اندازي شود، اين موضوع دور انديشي مديران پرتال را نشان مي دهد که قصد دارند کسب و کار خود را به بيرون ار مرزهاي جغرافيايي يک زبان خاص سوق دهند. زبان دوم، فرصت سازي دوم است که توسط آن، مخاطبان بيش تر، تبليغات بيش تر و توليد محتواي بيش تر براي کسب و کار پرتال فراهم مي شود. فرصت آفريني ايجاد شده توسط زبان هاي مختلف در يک سايت اينترنتي، پتانسيل بالقوه اي است که مي تواند ضريب مخاطب پذيري پرتال را افزايش داده و بازارهاي مختلفي را به سمت و سوي کسب و کار پايگاه رهنمون کند. در نهايت يکي از رازهاي طراحي پرتال موفق، توجه به امر چند زبانه بودن است.

 

پرتال اينترنتي بايد مخاطب مدار باشد.

يکي از ابتدايي ترين انتظاراتي که از يک سايت اينترنتي مي شود داشت، مخاطب مداري پرتال است. يک سايت، در دنياي اينترنت، بايد مانند يک سازمان، مخاطب خود را بشناسد و تلاش کند براي حفظ و نگهداري اين مخاطب. اگر پرتالي به هر دليلي، قادر به حمايت از مخاطبان خود و شناسايي راه هايي براي حفظ و تعامل اثربخش با جامعه طرفداران خود نباشد ، در واقع در چشم انداز خود با شکست رو به رو خواهد شد. حفظ مخاطب و ارتقاي آن، بديهي ترين اصلي است که در چشم انداز پرتال هاي اينترنتي موفق، مشاهده مي شود. سايت هاي بزرگ اينترنت، از هر تلاشي براي حفظ مخاطب خود فروگذاری نمي کنند.

 ارائه سرويس هاي مختلف و فراهم کردن بسترهايي براي ارتباط دو طرفه با جامعه مخاطبان پرتال، برجسته ترين رفتار سازماني پرتال هاي موثر وب در يک دهه اخير بوده است. مخاطب را بايد حفظ کرد و به نيازهاي آن پاسخ داد. اگر مخاطبي به سايت اي ميل ارسال کند و شما در جواب، او را به موضوعات حاشيه اي و غير مرتبط در فضاي سنتي ارجاع دهيد، در واقع شانس مشاهده مجدد سايت توسط اين مخاطب را از دست خواهيد داد. اگر به يک نشاني پست الکترونيک، مخاطبي مکاتبه کند و اي ميل برگشت بخورد، وجهه سايت مورد ترديد قرار خواهد گرفت. متاسفانه در برخي از سايت هاي دولتي ايران نيز، چنين موضوعي به وفور مشاهده مي شود. پرتالي که صفحه ارتباط با ما الکترونيکي نداشته باشد، مسئولان پرتال مجهول الهويه باشند، اطلاعات ارائه شده در پرتال نسخه قابل پرينت نداشته باشد و بارگذاري صفحات، کند و تک زبانه باشد ، معمولا در مخاطب مداري با مشکل جدي مواجه خواهند بود. سايتي که قصد دارد آگهي اينترنتي دريافت کند، اما قادر نيست تا يک پست الکترونيکي مشخصي براي اين کار تعبيه کند و با مخاطبان رايزني بکند و فضاي مشخصي در پرتال براي آگهي ثابت و چرخشي در نظر نگرفته باشد، نمي تواند درآمد زايي کند. از سويي، پرتالي که بدون اطلاع از جامعه مخاطبان، به توليد محتواي پراکنده در سايت اهتمام مي ورزد، مثال ديگري از سايت هاي بي تدبير هستند.  سايت هايي که مخاطب را نمي شناسند و در واقع، دنياي اينترنت را شلوغ کرده اند. حتي اگر سايت اينترنتي مربوط به يک شرکت خدماتي کوچک راه اندازي مي کنيد، بايد تلاش کنيد تا اطلاعاتي در پرتال ارائه شود که خواننده را براي ارتباط با شرکت ترغيب و تشويق کند. مثلا اگر در زمينه خدمات بيمه و ماليات فعاليت داريد، اصلا بد نيست که فايل هاي اطلاعاتي و خواندني درباره مباني بيمه و ماليات و مسائل ضروري که همواره مخاطبان با آن رو به رو هستند، در بخش اطلاعاتي پرتال ارائه کنيد. با اين کار، در موتورهاي جست وجو نيز نمايه مي شويد و بيننده درخواهد يافت که با مجموعه اي علمي و صاحب اطلاع طرف هست. هر کسب و کار پيش پا افتاده و عادي در دنياي سنتي را مي توان با اطلاعات جامع و ابزارهاي مالتي مديا، به پرتالي پر مخاطب و کسب و کاري فعال در دنياي وب مبدل کرد. تنها بايد راه و رسم کسب و کار آنلاين را خوب بدانيد و به مشتري و مخاطبان احترام بگذاريد. تفاوت مشتري سنتي با مشتري آنلاين آن است که مشتري سنتي، معمولا از يک شهر و شهرهاي اطراف به سمت کسب و کار روزانه شما مراجعه مي کند اما در دنياي مجازي، کاربري از کشور برزيل يا چين نيز مي تواند مشتري بالقوه يا بافعل شما باشد. پس بايد به همه اين مخاطبان توجه کنيد. براي همين است که همواره پيشنهاد مي کنيم، حداقل يک صفحه براي معرفي پرتال به زباني غير از فارسي (انگليسي) در پرتال راه اندازي کنيد تا مخاطبان غير فارسي زباني که اتفاقي به پرتال مراجعه کرده اند نيز، از کليات خدمات شما اگاه شوند. شايد مخاطب آينده شما شوند..  پس تلاش کنيد تا هر سايتي با هر هدفي که راه اندازي مي کنيد، مخاطب مدار باشيد و ابزارها و روش هايي خلاقانه براي تعامل با کاربران و حفظ ارتباط با آن ها بر اساس مواردي که در بخش هاي ديگر کتاب به آن اشاره مي شود، در دستور کار قرار دهيد. اینکه بخش contact us و حتی about us باید اطلاعات خوبی برای معرفی سایت و ابزارهایی برای ارتباط مخاطبان با مجموعه عوامل سایت داشته باشد، مسائلی است که همواره تئوریسین های طراحی وب به آن اشاره می کنند و باید مد نظر قرار بگیرد. همه این مسائل کوچک، المان هایی از وجهه موفق یک سایت خوب است.

محتوای بیشتر در این بخش: خصوصیات سایت خوب »