شنبه, 28 ارديبهشت 1398 00:58

آیا شما یک طراح سایت هستید ؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)
آیا شما یک طراح سایت هستید آیا شما یک طراح سایت هستید

همه ما وقتی میخواهیم کاری را انجام دهیم باید سعی کنیم آن را به بهترین نحو انجام دهیم خصوصا اگر بخواهیم از آن کار کسب درآمد داشته باشیم و از همه مهمتر اگر قصد پیشرفت در آن کار را هم داشته باشیم. طراحی سایت هم یکی از کارهایی است که علاقه مندان زیادی دارد و خصوصا در بین جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی در رشته های کامپیوتر و نرم افزار و IT تا حدود زیادی جا افتاده است.

گاه و بیگاه مشتریان یا دوستانی به من مراجعه میکنند که خواستار بررسی و آنالیز سایت هایشان هستند و من نیز از آنجایی که به کار طراحی و پیاده سازی سایت علاقه زیادی دارم معمولا این کار را با کمال میل میپذیرم و انجام میدهم. در اکثر مواقع با کارهایی مواجه میشوم که متاسفانه عملکرد طراح در پیاده سازی سایت بسیار ضعیف بوده و در واقع کار انجام شده چیزی غیر از یک نصب CMS و قالب آماده نیست و مجری کار را با سهل انگاری پیاده سازی نموده است و این اتفاقات همیشه برای مشتریان ناآگاه میافتد.

من هم دوست دارم وب توسعه یابد و همه مردم برای فعالیت های خود و توسعه کسب و کارشان از قابلیت های موجود در بستر وب بهره برداری کنند و هم دوست دارم کارهای همه همکاران من به اندازه کافی قوی باشد. چرا که اگر کار دوستان من هم ضعیف باشد و مشتری شما بهره کافی را از وب سایت خود نبرد نه تنها علاقه ای به ادامه فعالیت وب سایتش ندارد بلکه تنلیغات منفی نیز در پی خواهد داشت که نتیجه آن دلسردی مشتری می باشد.

خب من به همه همکاران خودم و خصوصا آنهایی که از cms ها و نرم افزارهای آماده برای طراحی سایت استفاده میکنند توصیه میکنم کار طراحی سایت را کمی جدی بگیرند و کاری را تحویل مشتری دهند که مشتری را به اهدافش نزدیک نماید.

امروزه پیاده سازی یک سایت با وجود صدها نرم افزار سایت ساز اصلا کار سختی نیست و هر کاربری با مطالعه یک راهنما و نصب یک قالب آماده میتواند با چند کلیک سایتی را بارگذاری نماید. چیزی که کار یک متخصصی طراحی سایت را با یک کاربر عادی متمایز میکند پیاده سازی استاندارد و اصولی یک سایت است که تمام جوانب آن در نظر گرفته شده باشد. مواردی از قبیل رعایت استاندارد های لازم در زمینه سرعت ، سئو، کد نویسی، ناوبری اصولی، بهینه سازی لینک ها، انتخاب نام دامنه و هاستینگ مناسب، آموزش کاربری و ... در آن رعایت شده باشد.

دانشجوی عزیز و جوان محترمی که با یادگیری نصب یک اسکریپت سایت ساز نظیر جولا یا وردپرس در کلاس درس دانشگاه با عنوان طراح سایت قصد ورود به بازار کار را داری توجه داشته باش که نصب اسکریپت سایت ساز و یک قالب آماده و ایجاد منو ها بدون در نظر گرفتن و رعایت مورادی که در بالا گفتم شما یک طراح سایت نیستید.

به دنیای طراحی سایت خوش آمدید و من آرزو دارم همه ما و شما و همه علاقه مندان به این حرفه در سطح بالایی با هم رقابت کنند و کارها به حدی قوی باشد که همه مشتریان ما به اهداف خود در زمینه توسعه کسب و کارشان دست یابند.

باور کنید من و تیم همکارم زمانی که به برخی مشتریان برای جذب کار مراجعه میکنیم با این جمله مواجه میشویم که ما یک سایت داریم و یا داشتیم ولی تاثیری در روند کاری ما نداشته و اکنون با استفاده از یک مسنجر مانند تلگرام یا یک صفحه در اینستاگرام خیلی بیشتر میتوانیم خدمات و محصولات خود را معرفی یا عرصه نماییم. این یعنی برخی از ما و شما حتی نتوانسته ایم به اندازه یک یک صفحه اینستاگرام، یک سایت را به گونه ای به مشتری عرضه کنیم که بتواند از آن بهره کافی را ببرد. پس این مطالبی را که عرض میکنم را به دید خودخواهی یا غرور نگذارید.

پس بدانید که:

اگر فقط یک اسکریپت سایت را نصب میکنید شما یک طراح سایت نیستید

اگر یک قالب آماده را نصب میکنید و به مشتری تحویل میدهید شما یک طراح سایت نیستید

اگر فقط یک سایت پیاده سازی میکنید و منوها و تعدادی محتوا را در آن قرار میدهید و به مشتری میگویید چگونه مطالب را در سایت منتشر کند باز هم شما یک طراح سایت نیستید

اگر سایت شما در راستای اهداف و نیازهای مشتری هایتان نیست شما طراح سایت نیستید

اگر به دلیل رضایت مشتری از قیمت حاضرید کاری را با کیفیت پایین به مشتری تحویل دهید شما یک طراح سایت نیستید

و بسیاری موارد دیگر و حالا من البته از دیدگاه خودم عرض میکنم درست است که وضعیت نابسامان اقتصادی سبب میشود که ما و شما نتوانیم یک کار حرفه ای را با هزینه واقعی جذب و به مشتری تحویل دهیم ولی این موضوع نباید دلیلی باشد که حاظر باشید هر نوع کاری را بدون کیفیت قبول کنید. چرا که این نوع کارها شاید در نگاه اول و به صورت موقتی و در کوتاه مدت درآمدی برای شما داشته باشد ولی اینگونه مشتریان حتی بعد از گذشت یک سال حتی تمایلی به تمدید هاست و دامنه و نگهداری سایت خود نیز ندارند و یا کار خود را به یک تیم دیگر میسپارند. مشتری هم باید بداند که اگر هزینه کافی برای انجام کار خود نپردازد بعد از مدتی نتیجه لازم را نخواهد گرفت و یا باید از ادامه کار صرف نظر کند و یا مجددا هزینه بیشتری بپردازد و یا کار را به تیم دیگری واگذار کند.

گاهی اوقات شاید لازم باشد برای رسیدن به یک نتیجه و هدف بهتر از برخی نتایج کوتاه مدت بگذرید.

من الان که در حال نگارش این مطلب هستم بالغ بر 13 سال از زمانی که شروع به فعالیت در حوزه وب و اینترنت کردم میگذرد و بر اساس تجربه خودم این موارد را می نویسم و توصیه میکنم که اشتباهاتی که من کردم را شما مجدد تکرار نکنید.

دقیقا همه این کارها را من خودم انجام داده ام و متاسفانه ضربه آن را نیز خورده ام و چون چیزی با ارزش تر از عمر و زمان نیست توصیه میکنم شما راهی را که من رفته ام دوباره تکرار نکنید.

وقتی شما قبول میکنید کاری را با هزینه بسیار پایین انجام دهید در واقع شما نمیتوانید وقت و انرژی کافی را برای ارائه یک کار قوی و خرفه ای صرف کنید و در نتیجه نه مشتری به اهداف خود می رسد و نه شما.

پس بهتر است اگر میخواهید یک طراح وب سایت باشید سعی کنید بهترینش باشید و به موارد زیر نیز توجه کنید:

  1.  هیچوقت کیفیت را فدای قیمت نکنید و اگر مجبورید کاری را با قیمت کم قبول کنید پس سعی کنید کیفیت کار را پایین نیاورید
  2. طراحی سایت چیزی فراتر از نصب یک اسکریپت و قالب است پس اطلاعات خود را در زمینه استادارد سازی وب و پیکربندی پیش نیازهای لازم برای افزایش سئو سایت بالا ببرید. نیازی نیست شما سایت را حتما سئو کنید ولی لازم است وقتی سایتی را به مشتری تحویل میدهید و مشتری محتوا را منتشر میکند اصول سئو در زمینه انتشار محتوا رعایت شده باشد. به طور مثال تگ های عناوین در صفحه از نظر وجود و تعداد رعایت شده باشد.
  3. سرعت سایت را با استفاده از ابزارهایی نظیر سایت GTmetrix آنالیز و پیکربندی لازم را انجام دهید.
  4. در مرحله اول سعی کنید یک مشاور خوب باشید و به مشتریان خود فارغ از مباحث مالی مشاوره دهید که چگونه میتواند با بهره گیری از یک سایت خوب و با کیفیت به اهداف خود نزدیک شود.
  5. از یک سرویس دهنده هاست باکیفیت استفاده کنید و سایت مشتریانتان را بر روی یک هاست مناسب میزبانی نمایید.
  6. به مشتریانتان آموزش دهید که چگونه محتوای منحصر به فرد تولید کنند و چگونه آنها را در سایت منتشر نمایند.
  7. به مشتریانتان چگونگی بهینه سازی تصاویر را برای انتشار در سایت آموزش دهید.
  8. به مشتریانتان بگویید که راه اندازی یک سایت مستلزم پرداخت هزینه هایی بیشتر از هزینه راه اندازی سایت است و یک سایت به نگهداری، بروزرسانی و پستیبانی نیز نیاز دارد.
  9. مشتری باید بداند اگر میخواهد سایت او را به اهدافش نزدیک کند باید بتواند از عهده بروزرسانی و هدایت آن برآید و الا نتایج مطلوب را نخواهد گرفت.
  10. امروزه راه اندازی یک سایت اصلا کار سختی نیست و چیزی که وجود یک طراح حرفه ای را توجیه میکند مشاوره و هدایت سایت در مسیر درست است که مشتری را به اهداف خود نزدیک نماید
  11. استانداردهای طراحی سایت را در این لینک مطالعه نمایید و آنها را رعایت کنید.

و بسیاری از موارد دیگر که لازم است رعایت کنید و البته خود شما آنها را بهتر از من میدانید.

 

 

محتوای بیشتر در این بخش: « چرا به سایت نیاز داریم؟