چگونه سایت ها شما را قربانی خود می کنند؟

چگونه سایت ها شما را قربانی خود می کنند؟

 

 

روزانه شما به چند سایت سر میزنید ؟ چه تعداد از این سایت ها اطلاعات و مطالب یا محصولاتی را به شما عرضع می کنند که شما دنبال آنها بودید ؟ سایت‌های زیادی از ترفندهای مختلف استفاده می‌کنند تا شما روی لینک‌های آنها کلیک کنید و با این کار تعداد بازدیدکنندگانشان بالا برود یا بدون این که محصولی برای عرضه داشته باشند و از آنها خرید کنید . روشی که این نوع سایت‌ها در پیش گرفته‌اند، کمی گیج و گمراه کننده است کخ امروز شما را با این ترفند ها آشنا میکنیم .

 
 

اینترنت آزمایشگاه بزرگی است و شما بخشی از آن هستید. هر روز میلیون ها تست آنچه را که هنگام مرور آنلاین می بینید، مدیریت می کنند تا توجه شما را به خود جلب کرده و به کلیک بیشتر روی لینک هایشان و صرف هزینه بیشتر وادارتان کنند، ساده ترین نوع آن که شاید برای همه اتفاق افتاده، این است که وقتی به دنبال دانلود آهنگی یا قیمت دستگاهی هستید، وبسایت های زیادی را هماهنگ با جستجوی خود پیدا می کنید، اما با کلیک روی آنها همه چیز می بینید جز موضوع مورد علاقه تان.اعمال و کارهای این نوع وبسایت ها اغلب پنهانی است و احتمالا شما هیچ گاه نخواهید فهمید به بخشی از یک حیله بزرگ تبدیل شده اید.

تستA/B در صنعت فناوری دیجیتال شناخته شده و روشی ساده است که تغییرات صفحه شما را مقابل طرح فعلی آزمایش و تعیین می کند که کدام نتایج مثبت تری می دهد. این تست به شما امکان می دهد به بازدیدکنندگان سایت خود دو نسخه از صفحه مشابه را نشان دهید تا آنها برنده را تعیین کنند.تست و بهینه سازی صفحه شما می تواند موجب افزایش درآمد، ثبت نام بیشتر و دانلود زیادتر شود. این تست به این معنی است که صفحات وبی که برای شما به کار می رود لزوما مشابه آنچه برای فرد بعدی نشان داده می شود نیست و می تواند در رنگ ها، عنوان متناوب یا در شبکه های اجتماعی متفاوت باشد. تست A/Bمی تواند به شرکت ها کمک کند تا بر احوال افراد یا حتی زندگی عاطفی آنها حکمرانی کنند. بتازگی مشخص شده است شبکه های اجتماعی از تکنیکی برای بررسی حال و احوال کاربران خود بدون اطلاع آنها استفاده می کنند، تلاشی برای تحت نفوذ قرار دادن احساسات کاربران!

پدیده تستA/B به عنوان راهی بی خطر و روشی برای ارتقای وبسایت ها ارائه شده است. این روش به طور گسترده برای CRO (Conversion Rate Optimisation) که ابزاری برای ارتقای کارایی وبسایت و سنجش میزان جذب کاربران توسط یک وبسایت است، به کار می رود. آنچه نتیجه گرفته می شود بسیار کارآمد است. البته این روش گاهی نتایج را به گونه ای نشان می دهد که اصلا قابل پیش بینی نیست. مثلا سال قبل گوگل آشکار کرد که استفاده از سایه آبی برای لینک های تبلیغاتی در صفحات نتیجه جستجو موجب می شود افراد بیشتری روی لینک ها کلیک کنند که در نتیجه درآمد شرکت به میزان 200 میلیون دلار افزایش می یابد. همین طور سایت مسافرتی TripAdvisor از تستA/B استفاده و کشف کرد برخی رنگ ها برای بعضی مردم جاذبه بیشتری دارد. برای نمونه هر وقت کاربران از تبلیغ گوگل به صفحه TripAdvisor برسند، به احتمال زیاد روی دکمه آبی کلیک می کنند، اما کاربران دیگر با ورود به سایت TripAdvisorبه احتمال زیاد رنگ زرد را ترجیح می دهند. حتی برخی نتایج گیج کننده تر است. اخیرا سرویس مراجعه دندانسازی DENTIST - 800 - 1 عکس های مختلفی را آزمایش کرده است تا بازدیدکننده ها را به بازدید از وبسایت شان تشویق کند. عکسی که بیشترین بازدید را داشت، مربوط به دندانسازی است که دست مردانه خود را روی شانه زنی بیمار قرار داده است. این عکس به دلیل این که هیچ دندانسازی چنین کاری با بیمار خود نمی کند، غیرقابل انتظار بود.

به قول استوارت اولم، مهندس ارشد سایت موتور جستجوی مسافرتی Kayak برخی اوقات دلیل به نتیجه رسیدن نتایج A/B مشخص نیست و فقط آنها به نتیجه می رسند.

بیشتر مثال های تست A/B نسبتا بی ضرر است با این حال در ماه های اخیر استفاده از این تکنیک واکنش های شدیدی به همراه داشته است. برای مبتدیان، تستA/B به منظور تاثیر بر اخباری که می خوانند به کار گرفته می شود. مثلا سایت هایی مانند Slate و Upworthy اغلب بیش از 25 عنوان را با استفاده از نرم افزاری که ویژه این کار طراحی شده، تست می کنند تا ببینند کدام بهتر اجرا می شود. این کار باعث می شود سایت مورد نظر به طور گسترده ای به اشتراک گذاشته شود. البته برخی اوقات به دلیل این که ویدئوها یا مقالات این سایت ها ناامیدکننده است، مورد تمسخر قرار می گیرند.

برخی شبکه های اجتماعی هم با سوءاستفاده از احساسات کاربران و دروغ پردازی، آنها را به بازدید از سایت شان تشویق می کنند. به زعم برخی افراد تست A/B در عصر جدید مزاحمی بیش نیست. این آزمایش روی سایت های دوستیابیOkCupid نشان می دهد تست های ساده A/B چقدر می تواند تاثیر مستقیمی بر زندگی شما داشته باشد.

کریستین رادر، موسس سایت OkCupid توضیح می دهد یک گروه از کاربران پیامی با موضوع «پیغام جدیدی از [نام فرستنده] دارید» دریافت می کنند، در حالی که گروهی دیگر پیامی با موضوع: پیغام جدید از [نام فرستنده] دارید بعلاوه تصویر یک حلقه گل. عنوان دوم 4 درصد بهتر عمل می کند. در نظر بگیرید در یک وبسایت با بیش از 30 میلیون کاربر، 4 درصد رقم کمی نیست. تصور کنید اگر آن 4 درصد تست را برای یک میلیون کاربر دیگر شرح دهند، آن وقت می شود 40 هزار کلیک. از این 40 هزار نفر شاید ده هزار نفر از آنان فقط به علت همین تست تصادفی با هم دوست شوند.رادر معتقد است با این کار هم شرکت سود می برد و هم کاربران ارتباطات بیشتری برقرار خواهند کرد. شرکت ها فقط با تست های A/B می توانند به تاثیر این روش ها پی ببرند.

یکی از طراحان در این باره می گوید، ممکن است طراحی بگوید که مثلا طرح (الف) درآمد زیادی به ارمغان می آورد، اما طرح (ب) پولسازتر است. استفاده نکردن از فریب های معمول اینترنتی برای کسب درآمد بیشتر خیلی سخت است، بویژه وقتی بدانید رقبای شما از آنها استفاده می کنند. برخی افراد معتقدند شرکت هایی که در دراز مدت چنین کاری می کنند، تنها به اعتبار و موفقیت تجاری خود با عملی غیراخلاقی آسیب می رسانند اما بعضی هم اعتقاد دارند استفاده از تکنیک های فریب و ترغیب افراد برای خرید چیزی حداقل باعث کسب درآمد و سود عده دیگری می شود. موسس سایت OkCupid در این باره معتقد است کاری که آنها می کنند بیشتر مواقع به نفع کاربران است و راه های زیادی پیش روی آنها می گذارد.

در هر حال حداقل اکنون از تست های پنهانی در اینترنت آگاهی دارید و این که چگونه کاربران را وادار به کلیک روی سایت هایشان می کنند و چه بخواهیم چه نخواهیم، به کار خود ادامه می دهند.

 

 

لطفأ نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص بهتر و مفید تر شدن مطالب و محتویات سایت از طریق بخش نظرات اعلام نمایید .