سه شنبه, 29 فروردين 1396 18:32

تعداد زیادی از افراد وقتی با پیشنهاد طراحان سایت یا کارشناسان فروش در خصوص پیاده سازی یک سایت روبرو می شوند اولین سوالی که می پرسند این است که کار ما چه ربطی به اینترنت یا وب سایت دارد. این موضوع از آنجا ناشی می شود که مشتری اطلاعات کافی در خصوص مزایای یک سایت یا وضعیت کنونی توسعه فضای مجازی ندارد.

اگر یک مجموعه یا یک شرکت یا کسب و کار سنتی بخواهد به حیات خود ادامه دهد به طور قطع به یک وب سایت نیاز دارد که در این مقاله دلیل آن را ذکر خواهیم کرد.

به طور کلی میتوان گفت که شما به دلایل زیر به وب سایت نیاز دارید:

  1.  وب‌سایت‌ها هرگز نمی‌خوابند
  2. رقیبِ اصلیِ شما یک وب‌سایت دارد
  3. ما را در گوگل جستجو کنید (امروزه مردم به جای اینکه به صورت سنتی به دنبال اطلاعات بگردند ، از موتورهای جستجو استفاده میکنند)
  4. وب‌سایت‌ موجب بالارفتن اطمینان و بهبود تصویر ذهنی مشتری از شما می‌شود
  5. کسب‌وکارهای کوچکی که وب سایت دارند از درآمد بالاتری برخوردارند
  6. نزدیک به 40 میلیون کاربر شما را خواهند دید
  7. داشتن وب‌سایت‌ به جذبِ مشتریانِ بیشتر کمک می‌کند
  8. وب‌سایت‌ها محلی نیستند، بلکه جهانی هستند
  9. معرفی محصولات ، خدمات و ارائه پشتیبانی
  10. معرفی سازمان یا شرکت
  11. معرفی خودتان ، خدمات ، محصولات و خدماتتان
  12. انتشار افکار و ایده ها
  13. انتشار رویدادها
  14. اتوماسیون و ارائه خدمات آنلاین
  15. دریافت پیشنهادات و انتقادات از مشتریان
  16. اطلاع رسانی
  17. فروش محصولات و خدمات
  18. رقابت

و صدها دلیل دیگر که میتوان در خصوص پیاده سازی سایت مطرح نمود.

باید توجه داشته باشید که کسب و کارهای سنتی بسیاری در چند سال گذشته رو به زوال رفته اند کسب و کارهایی مانند آژانس های تاکسیرانی و املاک و ... که حتی فکر این را نمیکردند که روزی با ورود صنعت آی تی به کسب و کار آنها راه جدیدی برای کسب درآمد و توسعه تجارت آنها و یا عدم رونق کسب و کارشان باز شود.

کسب و کارهایی که توانسته اند خود را با تکنولوژی های جدید مطابقت دهند قطعا موفق بوده و توانسته اند به حیات خود ادامه دهند ولی کسب و کارهایی که نتوانسته اند از دیدگاه سنتی خود فاصله بگیرند رونق خود را از دست داده و علیرغم افزایش تقاضا در صنف خود درآمد آنها کاهش یافته است. به طور مثال میتوان به سایت های ارائه دهنده خدمات ملک یابی یا سفارش آنلاین غذا یا حتی خشکشویی آنلاین اشاره کرد که در چند سال اخیر رونق بسیاری گرفته و رو به گسترش هستند.این موارد همه کسب و کارهایی هستند که تا چندی قبل به صورت کاملا سنتی کار میکردند ولی امروزه با توسعه وب مسیر آنها به کلی عوض شده و بسیاری از مشتریان آنها در فضای مجازی وب و اینترنت به دنبال نیازهای خود می گردند.

در آینده ای نزدیک مردم ترجیح میدهند کالاها و خدمات مورد نیاز خود را از طریق اینترنت پیدا کنند و سفارش دهند و استفاده از وب و اینترنت مزایایی دارد که توصیه میکنیم آنها را نادیده نگیرید و به طور جدی در جهت توسعه کسب و کار خود در فضای مجازی اقدام کنید.

عدم وابستگی به زمان و مکان ، امکان مقایسه ویژگیها ، کیفیت و نوع خدمات ارائه شده مربوط به نیاز ها و ... همه مواردی هستند که اختلاف بسیار زیادی بین کسب و کارهایی که به صورت سنتی کار میکنند و کسب و کارهایی که به دنیای مدرن روی آورده اند ایجاد می کند.

شما نیز اگر می خواهید از قافله عقب نمانید همین الان دست به کار شوید و در این راه ما نیز همراهتان خواهیم بود.

با ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان برخوردار شوید.

دوشنبه, 28 فروردين 1396 11:38

طراحی سایت خوب باید تابع استانداردهای جامع فنی و محتوایی باید. یک طراح سایت خوب باید کد های سایت را مطابق با استانداردهای وب جهانی بنویسد و استانداردهای مربوط به مدیریت محتوایی سایت را به مشتری آموزش دهد. توجه داشته باشید که فقط با نصب یک سیستم مدیریت محتوای رایگان و نصب یک قالب آماده یا خریداری شده نمیتوان یک سایت خوب و استاندارد داشت. برای اطمینان خاطر از این گفته توصیه میکنیم قبل از خرید هر قالب آماده و یا حتی تحویل سایت از طراح نسبت به تست های مربوط به استاندارد بودن سایت خود اقدام نمایید.

گاهی اوقات افراد و شرکت هایی به شما میگویند که یک وب سایت را میتوانند با یک هزینه جزئی برای شما طراحی کنند که به طور حتم باید بدانید که این نوع از وب سایت ها جز با نصب یک سیستم مدیریت محتوا و یک قالب آماده امکان پذیر نیست. اگر یک شرکت یا فرد طراح سایت بخواهد یک وب سایت کاملا اختصاصی را برای شما طراحی کند یعنی از صفر وب سایت را برای شما برنامه نویسی کند به طور قطع هزینه ای چندین میلیونی خواهد داشت و ماه ها زمان برای پیاده سازی چنین وب سایتی لازم است. حتی اگر بخواهید یک وب سایت استاندارد مبتنی بر سیستم های مدیریت محتوای متن باز و با طراحی قالب اختصاصی برای شما طراحی شود باز هم این کار با هزینه های 100 و 200 هزار تومانی مقدور نیست و در ادامه سعی میکنیم علت این موضوع را به صورت مستند برای شما توضیح دهیم.

استانداردهای طراحی سایت

 

استاندارد سازی وب سایت به چه معناست؟

یک سایت استاندارد به هزاران پارامتر بستگی دارد که هر چه طراح وب سایت شما بتواند موارد اصلی بیشتری را در پیاده سازی وب سایت شما رعایت نماید کیفیت و نتیجه نهایی حاصل شده در راستای اهداف شما بیشتر خواهد بود. استاندارد سازی شامل مواردی مانند:

  • رعایت اصول کد نویسی html و css مطابق با استانداردهای کنسرسیوم جهانی وب یا همان w3c می باشد.
  • پیاده سازی ناوبری سایت به صورت استاندارد به صورتی که دسترسی به تمامی بخش های سایت به راحتی برای کاربر فراهم باشد. این بخش خود شامل صدها مورد می باشد که باید رعایت شود. سایت باید به گونه ای باشد که کاربر برای رسیدن به بخش مورد نظر خود سردرگم نشود.
  • بهینه سازی سایت از نظر سرعت: برنامه نویسی اصولی که با سرعت بیشتری درخواست های کاربر اجرا شود، استفاده از تصاویر کم حجم و بهینه شده ، چگونگی قرارگیری کد های سمت کاربر جاوا اسکریپت ، پیکربندی اصولی فایل htaccess ، استفاده مناسب از سیستم کش در مرورگرها و نرم افزار سایت ساز و ده ها پارامتر دیگر که در افزایش سرعت بارگزاری سایت اثر گذار خواهد بود. سرعت یکی از اصلی ترین پارامترهای یک سایت خوب می باشد که در رضایت کاربر و همچنین ربات های موتور های جستجو تاثیر بسزایی دارد.
  • لینک های سئو شده و قابل فهم برای موتورهای جستجو و عدم استفاده از عبارات نامفهوم در آدرس های سایت.
  • رعایل اصول سئو از نظر فنی و محتوایی که بخش محتوایی بستگی به نحوه آموزش و مدیریت سایت دارد و اصول فنی باید توسط طراح وب سایت رعایت و پیاده سازی گردد. مواردی از قبیل جلوگیری از ایجاد لینک های تکراری ، استفاده از توضیحات و کلیدواژه های متا ، استفاده از توضیحات در محتوای رسانه ای ، اشتراک گذاری محتوا در سوشیال نتورک ها یا همان شبکه های اجتماعی ، استفاده صحیح از هدرها در صفحات سایت و صد ها پارامتر دیگر که در بهینه سازی موتور های جستجو اثر گذار خواهد بود.
  • و ...

می باشد.

این موراد نیاز به دانش و تجربه کافی طراح سایت شما دارد و اگر از پیاده سازی سایت خود اهدافی دارید و میخواهید اهدافتان محقق شود لازم است در انتخاب شرکت یا فرد مناسب برای طراحی سایت خود دقت نمایید و این موارد را از طراح سایت خود بخواهید.

همانطور که گفته شد نصب یک قالب آماده با رنگ و لعاب و افکت های زیبا ، فقط زیباست و دلیلی بر خوب بودن سایت نیست. حتی یک قالب آماده نیز باید توسط طراح حرفه ای بهینه و استاندارد سازی گردد.

برای اطمینان میتوانید لینک یک قالب آماده را در سایت های اعتبار سنجی بررسی نمایید تا ببینید که چه امتیازی به دست می آورد. برخی از سایت های اعتبار سنجی وب سایت ها در زیر ذگر شده اند:

تست سرعت بارگزاری وب سایت : Gtmetrix.com

اعتبار سنجی کدهای html سایت : W3C

اعتبار سنجی کدهای css سایت : W3C

اگر میخواهید به اهداف خود برسید و نهایت بهره را از سایت خود ببرید باید این اصول را مد نظر داشته باشید برای سایت خود هزینه کنید.

برای مشاوره در زمینه طراحی سایت و همچنین طراحی یک سایت خوب و حرفه ای میتوانید از طریق این لینک با ما تماس بگیرید.

دوشنبه, 28 فروردين 1396 00:15

داشتن یک سایت خوب به عوامل مختلفی بستگی دارد. عواملی نظیر کاربرد پذیری ، طراحی زیبا ، رعایت استاندارد های طراحی و ... . در این مقاله به برخی دیگر از عوامل موثر در طراحی و مدیریت یک سایت خوب خواهیم پرداخت.

توجه داشته باشید که در کنار طراحی و پیاده سازی سایت مدیریت یک سایت نیز اهمیت زیادی دارد. مدیر یک سایت باید اطلاعات کافی در خصوص مدیریت و ویرایش تصاویر ، ویدیو و نگارش صحیح و اصولی مطالب منطبق بر اصول سئو و استانداردهای موتورهای جستجو داشته باشد. باید بدانید که طیف وسیعی از بازدید کنندگان یک سایت از طریق جستجو در موتورهای جستجو به سمت آن وب سایت هدایت می شوند، پس به نوعی میتوان گفت که شما باید مقاله را برای موتورهای جستجو بنویسید تا آنها بتوانند به خوبی محتوای سایت شما را تشخیص دهند.

در طراحی ، پیاده سازی و مدیریت یک سایت خوب باید به مواردی که در ادامه ذکر می شود توجه داشته باشید:

 

1- سعی کنید آدرس وب سایت و نشانی ایمیل و حتی شماره تماس خود را در تمام صفحات سایت قرار دهید

این کار سبب می شود کاربران در صورتی که در صفحه ای از سایت شما جذب خدمات و محصولات شما شدند بلافاصله بتوانند با شما تماس بگیرند. و لازم نیست دیگر به دنبال لینک ارتباط با ما یا صفحه تماس بگردند. همچنین میتوانید لینک صفحه ارتباط را به صورتی واضح و در دسترس در تمام صفحات قرار دهید.

 

2- از فایلهای تصویری کوچک استفاده کنید.

این کار باعث میشود صفحه سریعتر باز شود و بازدیدکننده ای با دستگاه قدیمی و سرعت اتصال متوسط یا پایین (که تعدادشان کم نیست) از دیدن سایت شما منصرف نشوند.هیچ کس حتا 30 ثانیه برای دیدن نشانه سایت منتظر نمی ماند.

 

3- صفحه آرایی سایت اهمیت زیادی دارد.

سعی کنید مطالب خود را با تیتر جذابی آغاز کنید که شامل مهمترین بخش مطلب باشد. اگر مطلبی طولانی است آن را بخش بخش کنید تا کاربر بتواند به سرعت قسمت مورد نظر خود را پیدا کند.سر فصلها را مرتب و مشخص (با رنگ متفاوت با ضخامت بیشتر) بچینید. از حروف ایتالیک برای تاکید بر جمله یا کلمه مورد نظر خود استفاده کنید تا خواننده متوجه اهمیت آن بشود.

 

4- از رنگ و فونت مناسب استفاده کنید.

برای شاخص شدن سایت یک الگوی رنگی مناسب با حال و هوای آن در نظر بگیرید که علاوه بر تنوع بخشیدن به سایت شما به نوعی علامت مشخصه آن هم بشوند. بهتر است برای این کار از یک مشاور طراحی گرافیک کمک بگیرید. هرگز از اهمیت معانی رنگها غافل نشوید.

 

5- از حروف در شکل و اندازه مناسب استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که خواندن از روی صفحه مانیتور برای همه کار آسانی نیست، پس باید حروفی با شکل مناسب و اندازه قابل استفاده در عموم کامپیوترها انتخاب کنید.فونتهای جدید و فانتزی در بعضی از مدلهای قدیمی سیستمهای عامل باز نمی شوند.

 

6- به سایت خود تشخص ببخشید.

سبکی را در نظر بگیرید که با محتوا و شخصیت سایت شما هماهنگی داشته باشدو در نظر داشته باشید که این سبک معرف خود شما هم هست پس اگر میخواهید تاثیر یا مفهوم خاصی به بیننده القا کنید،از همان ابتدا تصمیم بگیریدکه آیا سایت شما: رسمی است یا راحت، دوستانه است یا جدی، مدرن است یا سنتی،سرد است یا گرم؟ برای مثال، رسمی، حالتی است که در محل کار دارید یعنی توجه شما به کار،مسایل اداری و حرفه ای است. با غریبه ها در شدیدترین حالت رسمی هستید و میخواهید تاثیر اولیه بسیار خوبی بر آنها بگذارید. یک سایت رسمی، حرفه ای، مطابق آداب و رسوم و گاهی سنتی است. راحتی،حالتی است که با دوستان و خانواده داریم و مدتها از لزوم تاثیر اولیه خوب گذشته است. یک سایت راحت، دوستانه و خودمانی است.

 

7- اهمیت خوانایی بیش از زیبایی است.

پس زمینه را تا حد امکان روشن انتخاب کنید و اگر تصاویریا علایم گرافیکی تزئینی در آن هست ،همه را تا حد امکان در حاشیه بگذارید و در غیر این صورت آین تصاویر را کمرنگ کنید. پس زمینه سیاه را فقط در جایی استفاده کنید که مطلبی با حروف درشت دارید،مانند صفحه اول یا تیتر، و پس از آن متن عادی را در زمینه روشن بیاورید.

 

8- سایت خود را مرتب بروزرسانی نمایید.

بر خلاف یک مطلب چاپی، یک سایت اینترنتی پروژه ای نیست که یکباره به پایان برسد بلکه پروژه ای دائم است. باید آماده باشید تا بنا به نوع سایت، حداکثر ماهی یکبار مطالب آنرا به روز کنید و بخشهای تاریخ گذشته را بردارید. داشتن بازدیدکنندگان دائم بسیار مطلوب است، پس باید به آنها دلیلی برای بازگشت بدهید، چیزی مثل یک سرویس خاص (برای مثال e-mail رایگان) ،طلاعات روز یا مطالبی که متخصصین سایت شما قادر به ارائه آن هستند.

 

9- محتوای جامع بنویسید.

شبکه اینترنت جایی برای مطالب کوتاه و مختصر و تک جمله ای نیست.هر چه مطالب خود را با ذکر جزئیات و منابع مطالعه بیشتر ارائه کنید،خوانندگان بیشتری خواهید داشت. ممکن است توضیح واضحات به نظر برسد اما اگر فهرست مطالب و سرفصلها در جای مناسب و قابل دسترسی قرار نداشته باشد کاربر سردر گم شده و سایت را ترک خواهد کرد.

 

10- شیوه نگارش مناسبی انتخاب کنید.

مطالب خود را طوری بنویسید که مخاطب شما حس کند این مطالب برای او نوشته شده است و از خواندن آن لذت ببرد. برای دست یافتن به این هدف،مطالب خود را تا حد امکان و بدون دور شدن از قواعد نگارشی،با لحن محاورهای بنویسید. این شیوه نه تنها دوستانه تر،بلکه خواندن آن هم ساده تر است.

 

11- سایت خود را تست کنید.

در نهایت پس از آماده شدن سایت و قبل از اینکه آنرا روی شبکه قرار دهید لازم است که حتما آنرا تست کنید و مطمئن شوید که در سیستمهای مختلف همانطور دیده میشود که میخواهید. برای این کار سایت را با سیستمهای مختلف، با تعداد رنگ و رزولوشن های متفاوت ببینید و مطمئن شوید سایت شما در هر حال قابل دیدن و خواندن است.

 

منبع: وب24

بازنویسی و ویرایش شده توسط : وب2

یکشنبه, 27 فروردين 1396 22:28

یک سایت خوب باید دارای ویژگی هایی باشد که در این مقاله قصد داریم به طور مشروح به ذکر آنها بپردازیم. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و توسعه دنیای متن باز پیاده سازی یک سایت با استفاده از نرم افزارهای آماده و سیستم های مدیریت محتوای رایگان با اعتبار های جهانی کار چندان سختی نیست. شما با مطالعه و جستجو در اینترنت به راحتی میتوانید یک وب سایت را راه اندازی نمایید. اما آیا یک وب سایت خوب فقط با نصب یک سیستم مدیریت محتوا با یک قالب آماده و انتشار محتوا و تصاویر محقق می شود؟ خیر! یک وب سایت خوب باید بتوانید در دنیای مجازی با رقبای خود رقابت کند و طیف بیشتری از مخاطبین را به خود جذب نماید. با ما همراه باشید تا ویژگیهای یک سایت خوب را با هم بررسی نماییم:

 

 پرتال اينترنتي بايد نيازهاي مخاطبان را تشخيص دهد.

پرتال های موفق اینترنت، چه آن ها که هر ساله توسط جایزه بین المللی وب به نام webby awards اعلام می شوند و چه آن ها که در فهرست alexa قرار دارند و چه آن ها که پر مخاطب هستند و معروف، همه دارای ظرفیت ها و قابلیت هایی برای تشخیص نیازهای مخاطبان بالفعل و بالقوه خود هستند تا ضریب فعالیت ها را افزایش دهند. پرتالی که نتواند با طیف های مختلفی از کاربران خود ارتباط برقرار کند و اطلاعات آن را دریافت و دسته بندی کند، در نیاز سنجی کاربران با مشکلات رو به رو می شود و در دراز مدت، فرصت رقابت را در اختیار رقیبان قرار می دهد. نیاز سنجی متداول و مداوم، یکی از ابزارهای رقابتی در راه اندازی و مدیریت سایت های وب می باشد. نیازسنجی به ما کمک می کند تا متوجه شویم که کاربران از کدام بخش های پرتال بیشتر بازدید می کنند و موتورهای جست و جو بر اساس چه کلید واژه ها و روش هایی کاربران پراکنده را به سایت و صفحات مختلف آن راهنمایی می کنند. از طرفی دیگر، پرتال باید ابزارهای مختلفی برای دریافت نظرات و اطلاعات کاربران هدف و غیر هدف در اختیار داشته باشد تا برای ارتقای توان افزایی اثربخش خود برنامه های مدونی را شناسایی و در دستور کار قرار دهد. کاربران متخصص یا lead user که امروزه به عنوان بخش جدایی ناپذیر در مدیریت خلاقیت و نوآوری در خدمات به شمار می روند، نقش مهمی در ارتقای کاررایی سایت و کسب و کارهای انلاین دارند. همواره تلاش کنید تا با این کاربران در ارتباط باشید. کاربرانی که هفتگی به سایت و محتوای آن مراجعه می کنند، بهترین تبلیغ کنندگان برای کسب و کار شما هستند. بهترین رقبا، مشتریان شما هستند. چرا که بهترین منتقدان و صادق ترین آن ها هستند. چرا که از خدمات شما همواره استفاده می کنند. پس راه هایی برای تعامل با آن ها در اختیار داشته باشید و از فرصت های مختلفی برای تعامل دو سویه با آن ها استفاده کنند. فرم های آنلاین، بخش ارتباط آنلاین و ارتباط از طریق شبکه های اجتماعی، قابلیت هایی برای تعامل با کاربران و مخاطبان سایت می باشد که وب مسترها باید در دوران امروزی به آن کاملا اشراف و آگاهی داشته باشند. کم تر سایت موفقی در دنیا موجود است که مخاطبان نتوانند از طریق شبکه های اجتماعی، با مسئولان شرکتی و پرتالی در ارتباط نباشند. هر اندازه با مخاطبان بیش تر در ارتباط باشید، نیازهای آن را بهتر تشخیص داده و برای ارضای این نیاز بهتر تلاش خواهید کرد. همواره کاربران، می توانند راه حل های خوبی برای اجرای نیازهای اطلاعاتی و غیره خود را از طریق پرتال شما در اختیار بگذارند که توسط برنامه نویسان و طراحان پرتال عملی شود. فراموش نکنید که بخش نظر سنجی و کامنت هایی که مخاطبان سایت آمازون پای هر کتاب و محصول معرفی شده در این پرتال قرار می دهند، زمینه معرفی غیر مستقیم محتوای این پرتال را به میلیون ها مخاطب در دنیا فراهم می کند و از همه مهم تر متقاضیان بالقوه ای را بالفعل می کند. این همان راز تشخیص نیازهای مخاطبان در کسب و کار آنلاین می باشد.

 

پرتال اينترنتي بايد دامنه اي تک زبانه با پسوندي مرتبط داشته باشد.

این که شما فکر کنید با انتخاب دامنه ای که تلفیق فارسی و انگلیسی باشد، بتواند اثربخشی مطلوبی در معرفی دامنه به جامعه مختلفی از مخاطبان داخلی و خارجی داشته باشید، تصور نادرستی هست. دامنه بخشی از هویت یک سایت اینترنتی موفق می باشد. هر اندازه دامنه یک سایت ساده و دارای معنی باشد، موفقیت پرتال نیز به همان اندازه افزایش خواهد یافت. شما تصور کنید که دامنه ای برای یک سایت خبری با دید بین المللی ثبت شود به صورت Behtarinnews. آیا برای یک کاربر غیر فارسی زبان این دامنه معنی خواهد داشت؟ آیا می توان به برد بین المللی جنین دامنه ای در کوتاه مدت و حتی بلند مدت امیدوار بود؟ خیر. به دلیل آن که دامنه تلفیقی از کلمه فارسی behtarin و کلمه انگلیسی News هست. در حالی که کلمه بهترین، به صورت فارگلیسی درج شده است و این یک اشتباه رایج در میان دامنه های داخلی می باشد که نگاه فارگلیسی به ثبت دامنه دارند. در حالی که یک فرانسوی زبان یا یک اسپانیولی زبان، در نام گذاری دامنه خود هیچ گاه تلفیقی از نام اسپانیولی و ژاپنی ! را انتخاب نمی کند.  این که چرا ما این قدر غرب زده شده ایم خود جای تعجب دارد  بنابراین، تلاش کنید در نام گذاری دامنه، دامنه ای انتخاب شود که به فارسی یا انگلیسی یا هر زبان دیگری، معنی درستی بدهد و اگر تلفیقی هست، تلفیقی از یک زبان باشد نه چند زبان. قطعا کسی انتظار ندارد یک سایت خبری، پسوند biz داشته باشد. بنابراین انتخاب پسوند نیز در نام گذاری دامنه یک پرتال از جایگاه مهمی برخوردار است. نیاز نیست برای راه اندازی سایت های جدید در هر زمینه ای قرق نمی کند، پسوندهای مختلفی از آن را ثبت کرده و به دامنه اصلی لینک دهید. همه کسب و کارهای آنلاین را نباید در حد آمازون و گوگل در ابتدا نگاه کرد. اکنون که هزینه ثبت دامنه و تمدید آن افزایش قابل ملاحظه ای به دلیل افزایش نرخ ارز داشته است  تلاش کنید هزینه ها را کاهش دهید و اثربخش ترین راه حل را در دستور کار قرار دهید. فراموش نکیند در تجارت آنلاین و راه اندازی وب سایت، اولین قدم کاهش هزینه ها و ضرر نکردن و قدم بعدی، یافتن خلاقانه و هوشمندانه مخاطبان و کسب سود معقول در کوتاه مدت و بلند مدت است. قدم اول، همان ثبت دامنه مطلوب است.

 

 پرتال اينترنتي بايد چند زبانه باشد.

ما در دنيايي زندگي مي کنيم که اقلا شش زبان در دنيا، زبان هاي زنده و متداول است. زماني، زبان چيني را اصلا مردم نمي شناختند و علاقه اي هم به شناخت آن نداشتند. اما وقتي کسب و کار چيني و Made in China  دنيا رو به فزوني گذاشت، دنيا به اين نتيجه رسيد که براي ارتباط با يک و نيم ميليارد نفر، بد نيست که زبان چيني که کاربرد فزاينده اي در صنعت و کسب و کار دارد، يادبگيرد. اکنون، پرتال هاي معروف و مشهور و پر مخاطب خبري و خدماتي و غير خدماتي وب، نسخه اي به زبان چيني نيز در اختيار دارند. چين واقعيتي است در دنياي سنتي و حتي در دنياي ديجيتال. اگر کسب و کاري داريد که مخاطبانش، بدون مرز هستند و هر نقطه اي از جهان، مي تواند مخاطب شما باشد (مانند سايت هاي خبري، اطلاع رساني، معرفي محصول و امثالهم)، نسخه چيني براي پرتال شما مي تواند نقش برگ برنده را ايفا کند. پرتالي که فقط به زبان فارسي يا فقط به زبان انگليسي باشد، پرتالي خواهد بود که ميليون ها بيننده وب را از دست خواهد داد.  از دست دادن ميليون ها بيننده، يعني از دست دادن ميليون ها کليک و شانس کم درآمد زايي. امروزه چند زبانه بودن يک پرتال، از معمولي ترين انتظارهايي است که مخاطبان يک سايت، از آن دارند و اين، يک انتظار به جا مي باشد. هر پرتالي که به زبان انگليسي يا فرانسوي يا اسپانيولي يا حتي چيني راه اندازي شود، شانس مشاهده آسان آن توسط درصد قابل ملاحظه اي از جمعيت کره زمين وجود خواهد داشت. پس راه اندازي يک سايت بر اساس حداقل دو زبان، موضوعي است که بايد در دستور کار وب مستر پرتال هاي امروزي قرار بگيرد. نياز نيست کل سايت و صدها صفحه به زبان دوم ترجمه شود. گاهي اوقات، چند صفحه به زبان هاي اصلي، مي تواند فرصتي براي تعامل بهينه با مخاطبان مختلف باشد و آن ها را براي ارتباط و تعامل دو سويه با سايت ترغيب و تشويق کند. اين قضيه براي سايت هاي خدماتي و ارائه دهنده اطلاعات صنعتي و تجاري و آموزشي، بسيار مهم است.  افرادي که امروزه به امر طراحي و راه اندازي يک سايت يا وبلاگ روي مي آورند، بايد بدانند که با بيش از دو ميليارد مخاطب با سواد از 5 قاره جهان با زبان ها و تصورات مختلف رو به رو هستند و اين امر، وظيفه فعالان صنعت ديجيتال را سنگين مي کند. وقتي پرتالي به بيش از يک زبان راه اندازي شود، اين موضوع دور انديشي مديران پرتال را نشان مي دهد که قصد دارند کسب و کار خود را به بيرون ار مرزهاي جغرافيايي يک زبان خاص سوق دهند. زبان دوم، فرصت سازي دوم است که توسط آن، مخاطبان بيش تر، تبليغات بيش تر و توليد محتواي بيش تر براي کسب و کار پرتال فراهم مي شود. فرصت آفريني ايجاد شده توسط زبان هاي مختلف در يک سايت اينترنتي، پتانسيل بالقوه اي است که مي تواند ضريب مخاطب پذيري پرتال را افزايش داده و بازارهاي مختلفي را به سمت و سوي کسب و کار پايگاه رهنمون کند. در نهايت يکي از رازهاي طراحي پرتال موفق، توجه به امر چند زبانه بودن است.

 

پرتال اينترنتي بايد مخاطب مدار باشد.

يکي از ابتدايي ترين انتظاراتي که از يک سايت اينترنتي مي شود داشت، مخاطب مداري پرتال است. يک سايت، در دنياي اينترنت، بايد مانند يک سازمان، مخاطب خود را بشناسد و تلاش کند براي حفظ و نگهداري اين مخاطب. اگر پرتالي به هر دليلي، قادر به حمايت از مخاطبان خود و شناسايي راه هايي براي حفظ و تعامل اثربخش با جامعه طرفداران خود نباشد ، در واقع در چشم انداز خود با شکست رو به رو خواهد شد. حفظ مخاطب و ارتقاي آن، بديهي ترين اصلي است که در چشم انداز پرتال هاي اينترنتي موفق، مشاهده مي شود. سايت هاي بزرگ اينترنت، از هر تلاشي براي حفظ مخاطب خود فروگذاری نمي کنند.

 ارائه سرويس هاي مختلف و فراهم کردن بسترهايي براي ارتباط دو طرفه با جامعه مخاطبان پرتال، برجسته ترين رفتار سازماني پرتال هاي موثر وب در يک دهه اخير بوده است. مخاطب را بايد حفظ کرد و به نيازهاي آن پاسخ داد. اگر مخاطبي به سايت اي ميل ارسال کند و شما در جواب، او را به موضوعات حاشيه اي و غير مرتبط در فضاي سنتي ارجاع دهيد، در واقع شانس مشاهده مجدد سايت توسط اين مخاطب را از دست خواهيد داد. اگر به يک نشاني پست الکترونيک، مخاطبي مکاتبه کند و اي ميل برگشت بخورد، وجهه سايت مورد ترديد قرار خواهد گرفت. متاسفانه در برخي از سايت هاي دولتي ايران نيز، چنين موضوعي به وفور مشاهده مي شود. پرتالي که صفحه ارتباط با ما الکترونيکي نداشته باشد، مسئولان پرتال مجهول الهويه باشند، اطلاعات ارائه شده در پرتال نسخه قابل پرينت نداشته باشد و بارگذاري صفحات، کند و تک زبانه باشد ، معمولا در مخاطب مداري با مشکل جدي مواجه خواهند بود. سايتي که قصد دارد آگهي اينترنتي دريافت کند، اما قادر نيست تا يک پست الکترونيکي مشخصي براي اين کار تعبيه کند و با مخاطبان رايزني بکند و فضاي مشخصي در پرتال براي آگهي ثابت و چرخشي در نظر نگرفته باشد، نمي تواند درآمد زايي کند. از سويي، پرتالي که بدون اطلاع از جامعه مخاطبان، به توليد محتواي پراکنده در سايت اهتمام مي ورزد، مثال ديگري از سايت هاي بي تدبير هستند.  سايت هايي که مخاطب را نمي شناسند و در واقع، دنياي اينترنت را شلوغ کرده اند. حتي اگر سايت اينترنتي مربوط به يک شرکت خدماتي کوچک راه اندازي مي کنيد، بايد تلاش کنيد تا اطلاعاتي در پرتال ارائه شود که خواننده را براي ارتباط با شرکت ترغيب و تشويق کند. مثلا اگر در زمينه خدمات بيمه و ماليات فعاليت داريد، اصلا بد نيست که فايل هاي اطلاعاتي و خواندني درباره مباني بيمه و ماليات و مسائل ضروري که همواره مخاطبان با آن رو به رو هستند، در بخش اطلاعاتي پرتال ارائه کنيد. با اين کار، در موتورهاي جست وجو نيز نمايه مي شويد و بيننده درخواهد يافت که با مجموعه اي علمي و صاحب اطلاع طرف هست. هر کسب و کار پيش پا افتاده و عادي در دنياي سنتي را مي توان با اطلاعات جامع و ابزارهاي مالتي مديا، به پرتالي پر مخاطب و کسب و کاري فعال در دنياي وب مبدل کرد. تنها بايد راه و رسم کسب و کار آنلاين را خوب بدانيد و به مشتري و مخاطبان احترام بگذاريد. تفاوت مشتري سنتي با مشتري آنلاين آن است که مشتري سنتي، معمولا از يک شهر و شهرهاي اطراف به سمت کسب و کار روزانه شما مراجعه مي کند اما در دنياي مجازي، کاربري از کشور برزيل يا چين نيز مي تواند مشتري بالقوه يا بافعل شما باشد. پس بايد به همه اين مخاطبان توجه کنيد. براي همين است که همواره پيشنهاد مي کنيم، حداقل يک صفحه براي معرفي پرتال به زباني غير از فارسي (انگليسي) در پرتال راه اندازي کنيد تا مخاطبان غير فارسي زباني که اتفاقي به پرتال مراجعه کرده اند نيز، از کليات خدمات شما اگاه شوند. شايد مخاطب آينده شما شوند..  پس تلاش کنيد تا هر سايتي با هر هدفي که راه اندازي مي کنيد، مخاطب مدار باشيد و ابزارها و روش هايي خلاقانه براي تعامل با کاربران و حفظ ارتباط با آن ها بر اساس مواردي که در بخش هاي ديگر کتاب به آن اشاره مي شود، در دستور کار قرار دهيد. اینکه بخش contact us و حتی about us باید اطلاعات خوبی برای معرفی سایت و ابزارهایی برای ارتباط مخاطبان با مجموعه عوامل سایت داشته باشد، مسائلی است که همواره تئوریسین های طراحی وب به آن اشاره می کنند و باید مد نظر قرار بگیرد. همه این مسائل کوچک، المان هایی از وجهه موفق یک سایت خوب است.